To zaszczyt pomagać Mamie.

DHA z alg, kwas foliowy, żelazo, witamina D, jod – co je wyróżnia?

Właściwe odżywianie ma kluczowe znaczenia dla zdrowia przyszłej mamy i jej dziecka. W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze, ponieważ maluch czerpie je z zasobów organizmu swojej mamy. Z tego względu istnieje ryzyko wystąpienia deficytu składników diety ważnych z punktu widzenia prawidłowego rozwoju płodu. Ich niedobór może być źródłem wielu schorzeń wieku dziecięcego, w tym poważnych chorób cywilizacyjnych.

Zapotrzebowanie na większość mikro i makroelementów pokrywa dobrze zbilansowana dieta. Istnieje jednak grupa pięciu składników odżywczych, tzw. BIG FIVE, których ta reguła nie obejmuje. Należą do niej DHA, kwas foliowy, żelazo, witamina D oraz jod.

Co wyróżnia BIG FIVE?

  • Ich niedobór jest powszechny w populacji kobiet w ciąży w Polsce;
  • Pozyskanie ich w diecie w odpowiedniej ilości jest trudne bądź niemożliwe;
  • niezbędne dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju malucha;
  • Ich pozytywny wpływ na zdrowie przyszłej mamy i jej dziecka został potwierdzony w wielu badaniach naukowych.

Istnieje wiele mitów dotyczących źródeł pozyskiwania składników odżywczych z grupy BIG FIVE. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

Spożycie soli wzbogacanej jodem pokrywa zapotrzebowanie przyszłej mamy na ten pierwiastek

W okresie ciąży należy spożywać sól z umiarem, ponieważ zbyt duża jej ilość w diecie może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu – prowadzić do uszkodzenia nerek czy wzrostu ciśnienia tętniczego u malucha. Dodatkowa suplementacja preparatami zawierającymi jod jest bezpiecznym sposobem prewencji niedoboru tego składnika odżywczego w diecie przyszłej mamy.

Deficyt DHA w organizmie kobiet w ciąży pokrywa regularne spożywanie ryb morskich

Ryby są popularnym, ale nie jedynym źródłem DHA w diecie. W porównaniu mieszkańców krajów skandynawskich, Polacy spożywają je w małych ilości. Przyszłym mamom zaleca się ponadto wykluczenie z diety gatunków ryb potencjalnie zanieczyszczonych rtęcią i innymi szkodliwymi substancjami występującymi w wodzie morskiej. Rekomendowanym, czystym i bezpiecznym źródłem DHA dla przyszłych mam i małych dzieci są suplementy zawierające DHA z alg (Life’s DHA). Przyjmowanie tego kwasu w formie kapsułek gwarantuje, że zostanie dostarczony do organizmu w rekomendowanej ilości. Niestety zawartość DHA w mięsie ryb morskich waha się zależnie od gatunku czy długości życia danego osobnika.

Aby pokryć zapotrzebowanie na witaminę D, wystarczy spędzać więcej czasu na słońcu

W Polsce zdarza się, że słońce nie wychodzi zza chmur przez wiele dni. Synteza witaminy D w skórze jest znacznie ograniczona w okresie zimowym. Położenie geograficzne, stosowanie kremów z filtrem czy zanieczyszczenie powietrza to czynniki, które wpływają na występowanie niedoboru witaminy D w całej populacji mieszkańców Europy Środkowej. Skala problemu skłania ekspertów do rekomendowania coraz większych dawek witaminy D i zalecania suplementacji całorocznej.

Uwaga, wątróbka jest również źródłem witaminy A

Ze względu na dużą zawartość witaminy A, przyszłym mamom zaleca się spożywanie wątróbki z umiarem. Wysokie stężenie tej witaminy w organizmie kobiety w ciąży zwiększa bowiem ryzyko wystąpienia poważnych wad rozwojowych płodu! Eksperci nie mają wątpliwości – kwas foliowy należy suplementować już od momentu planowania dziecka.

Mamo, Tato, czy wiecie, że…

Mdłości i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego w okresie ciąży mogą zwiększać ryzyko wystąpienia niedoboru składników odżywczych z grupy BIG FIVE.

Preparat dla Ciebie: Omegamed Optima