To zaszczyt pomagać Mamie.

Dieta w ciąży – o tym powinna wiedzieć każda przyszła mama!

Istnieje 5 niezbędnych składników odżywczych: kwas foliowy, witamina D, jod, żelazo i kwas DHA o udowodnionym, długofalowym i korzystnym wpływie na zdrowie przyszłej mamy i dziecka. Dzięki nim ciąża przebiega prawidłowo, a dziecko ma szansę zdrowo się rozwijać. Niestety, w zdecydowanej większości przypadków,  te właśnie składniki nie występują w wystarczających ilościach w diecie kobiet w ciąży. Dlatego ważne jest, aby z pomocą zróżnicowanej i dobrze zbilansowanej diety je uzupełnić. Skąd je czerpać i w jakich dawkach? Taka wiedza przyda się każdej mamie.

Witaminy w ciąży – w jakie wartościowe składniki powinna być bogata dieta przyszłej mamy?

DHA (kwas dokozaheksaenowy)

Zgodnie z polskimi zaleceniami, dieta ciężarnej powinna dostarczać kobiecie min. 400 mg DHA  z alg dziennie. W przypadku ciąży o zwiększonym ryzyku przedwczesnego porodu DHA powinno być przyjmowane na poziomie nawet 1000 mg dziennie. Jest to jedyny kwas z grupy Omega-3 o wielokrotnie potwierdzonym w badaniach naukowych, korzystnym wpływie na rozwój płodu oraz zdrowie kobiet w ciąży, matek karmiących, niemowląt i dzieci. Odpowiednia ilość kwasu DHA zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, wpływa na rozwój centralnego układu nerwowego, mózgu i siatkówki oka, a także może zapobiec rozwojowi cukrzycy, otyłości czy alergii. Najlepszym i naturalnym źródłem DHA w diecie są algi morskie. Zapewniają wysokiej jakości DHA, wolne od zanieczyszczeń metali ciężkich, takich jak rtęć, dioksyny oraz inne szkodliwe dla płodu substancje toksyczne.

Kwas foliowy

Niezbędny czynnik wzrostu i rozwoju dziecka już od poczęcia. Dzięki jego spożyciu w czasie ciąży można zmniejszyć ryzyko wystąpienia wad rozwojowych, a także przedwczesnego porodu. Znajdziemy go m.in. w nasionach soi, drożdżach piekarniczych, zarodkach pszenicy, białej fasoli, grochu, szpinaku i natce pietruszki. Pochodzący z normalnej diety nie wystarcza jednak na pokrycie zapotrzebowania kobiety w ciąży, która powinna przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego dziennie.

Witamina D

Zapobiega zahamowaniom wzrostu płodu, wrodzonej krzywicy i osteopenii, opóźnieniom wzrastania w pierwszym roku życia oraz rozwojowi wczesnej próchnicy zębów u dzieci. Najnowsze zalecenia dla kobiet w ciąży i matek karmiących wskazują spożycie witaminy D w ilości od 800 do 1000 IU na dobę. Jest to odpowiednia dawka, która pozwoli pokryć zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę mamy i dziecka. Witamina D może być dostarczana wraz z pożywieniem i poprzez syntezę skórną. Przy niedoborze słońca warto szukać jej w pożywieniu m.in. także w wątrobie, serze, żółtku jaj i niektórych grzybach.

Jod

Wchodzi w skład hormonów, zarówno u kobiety ciężarnej, jak i nienarodzonego dziecka oraz buduje jego tarczycę. Według rekomendacji Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca każdej ciężarnej przyjmowanie 150-200 ug jodu/dobę w formie tabletek. Taka ilość może zapobiec poronieniu, powstaniu wad wrodzonych, czy śmierci okołoporodowej.

Żelazo

Transportuje tlen w organizmie i wspomaga proces powstawania czerwonych krwinek w szpiku. Jego niedobór może być przyczyną anemii u kobiet w ciąży oraz ich potomstwa w 1. roku życia. Dlatego w okresie ciąży zaleca się suplementację 30 mg żelaza na dobę, a w przypadku niedoboru od 60 do 120 mg.

Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim urozmaicona. To, co jemy ma ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia przyszłej mamy, jak i dziecka. Wzbogacając dietę w 5 niezbędnych składników odżywczych dostarczasz swojemu organizmowi najbardziej deficytowych w czasie ciąży elementów diety i zapewniasz  prawidłowy rozwój swojego dziecka.

Rekomendowane dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego:

Omegamed Optima

  • 100% realizacji zaleceń ekspertów,
  • idealnie dopasowany do potrzeb kobiet w Polsce,
  • unikalny preparat zawierający opatentowane formy DHA i żelaza, przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży.

Omegamed Pregna

  • pokrywa zwiększone zapotrzebowanie na DHA podczas ciąży,
  • dodatkowa porcja czystego DHA, zalecana np. w przypadku niskiego spożycia ryb lub ryzyka przedwczesnego porodu.