To zaszczyt pomagać Mamie.

Dieta w ciąży

Ciąża to niezwykły czas oczekiwania na cud narodzin. Niestety nie zawsze jest to droga bez wybojów.  Należy zrezygnować z części ulubionych nawyków, pojawiają się także nieprzyjemne dolegliwości – z niektórymi można sobie poradzić, inne trzeba zaakceptować. Jednym z najważniejszych czynników, na jakie należy zwrócić uwagę w ciąży jest dieta przyszłej mamy.

Nasze mamy zawsze mówiły, że w ciąży  należy jeść za dwoje. Dzisiaj już wiemy, że znaczenie tych słów nie jest tak dosłowne, jak zwykle sądzono a kobieta ciężarna nie musi jeść podwójnych porcji. Ważne jest, by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość niezbędnych składników odżywczych i  składników mineralnych by dziecko mogło się prawidłowo rozwijać. Dieta powinna być zrównoważona, co nie oznacza wprowadzenia niepotrzebnego reżimu. Oto kilka wskazówek dla przyszłych mam.

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne  , ponieważ płód ‘korzysta’ z Twoich zasobów. Bogactwo niezbędnych składników znajdziesz w warzywach i owocach. Kobieta w II oraz w III trymestrze ciąży powinna zjadać każdego dnia około 500 gram warzyw i przynajmniej dwie porcje owoców. Pamiętajmy jednak o różnorodności, by zmieniać smaki sezonowo. Niestety tutaj też istnieje pułapka- owoce i  warzywa zawierają duże ilości błonnika pokarmowego, a przez to mogą być ciężkostrawne. Aby uniknąć dolegliwości trawiennych ogranicz ich spożycia na surowo i zastąp je produktami w formie gotowanej lub rozdrobnionej w postaci musów, przecierów lub koktajli.

Podstawowym ‘paliwem’ energetycznym w diecie każdego człowieka są węglowodany, które są bardzo ważne, także  w okresie ciąży. Najrozsądniej wybierać węglowodany złożone znajdujące się w  pełnoziarnistych produktach zbożowych, gruboziarnistych kaszach i  dzikim ryżu. Węglowodany, czyli cukry są głównym źródłem energii i powinny dostarczać około 50-60% jej dziennego zapotrzebowania.

Ciążowe zachcianki to rzecz normalna i często pojawiająca się u przyszłej mamy. Należy jednak pamiętać, aby nie usprawiedliwiać nimi złych nawyków żywieniowych. Nierozsądne odżywianie, nadmiar słodyczy i Fast-foodów może prowadzić do powikłań ciążowych, takich jak nadciśnienie i  cukrzyca ciążowa. Oczywiście nie należy rezygnować ze wszystkich przyjemności i tak jak w każdym przypadku warto zachować zdrowy umiar.

Czego należy unikać? Przede wszystkim produktów nieświeżych. Jeżeli nie jesteś pewna, czy coś z Twojej lodówki nadaje się jeszcze do spożycia, lepiej z tego zrezygnuj. Unikaj też wizyt w restauracjach o nieznanej Ci opinii. Bezwzględnie zabronione w ciąży jest spożywanie surowego mięsa i ryb. Jeżeli dotychczas byłaś fanką tatara i sushi, na czas ciąży musisz zmienić upodobania. Spożywając surowe mięso możesz zarazić się toksoplazmozą – chorobą, która stanowi zagrożenie dla życia płodu. Sery pleśniowe i surowe kiełki także mogą być niebezpieczne. Często są  źródłem pleśni i groźnych bakterii, których spożycie może nieść poważne skutki dla matki i dziecka.

Poza zbilansowaną dietą, podczas dziewięciu miesięcy oczekiwania na przyjście dziecka musisz pamiętać także o dostarczeniu sobie pięciu składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka. DHA, witamina D, foliany, jod i żelazo, bo o nich mowa, znajdziesz w suplemencie diety Omegamed Optima Forte.  Ponadto Omegamed Optima Forte zawiera unikalne formy wyżej wymienionych składników: DHA z alg (Life’s DHA) wolne od ryzyka zanieczyszczeń, witaminę D rozpuszczalną w wodzie (ActiD3), żelazo delikatne dla żołądka (Actiferol Fe) oraz dodatkowe, aktywne źródło folianów Actifolin®. Dzięki temu preparat zapewnia doskonałą tolerancję (nie potęguje mdłości) i wysoką przyswajalność wszystkich składników aktywnych.