To zaszczyt pomagać Mamie.

Jod – pierwiastek, o którym powinna pamiętać każda przyszła Mama

Według dotychczasowych badań przeprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia, ponad 40% kobiet w ciąży nie przyjmuje jodu w rekomendowanych dawkach. 50% przyszłych mam nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji wynikających z jego niedoboru, a 80% z nich nigdy nie była diagnozowana w kierunku zaburzeń związanych z pracą gruczołu tarczycy.

Czym jest jod i dlaczego jest tak istotny?

Jod to pierwiastek chemiczny należący do grupy najważniejszych mikroelementów dostarczanych z pokarmem i wodą do organizmu człowieka. U zdrowiej osoby występuje w ilościach od 30 do 50 mg, z czego jego największe stężenie znajduje się w gruczole tarczycy (2/3 wszystkich zapasów).

Do podstawowych zadań jodu należy przede wszystkim regulacja pracy hormonów tarczycy, których zaburzenie może doprowadzić do jej niedoczynności bądź nadczynności. Obydwie nieprawidłowości są szczególnie niebezpieczne u kobiet w ciąży.

  • Niedoczynność gruczołu tarczycy u przyszłej mamy może doprowadzić do przedwczesnego oderwania się łożyska bądź do nieodwracalnych uszkodzeń mózgu dziecka, objawiających się m.in.: niedosłuchem, zaburzeniami mowy oraz ruchu.
  • Nadczynność gruczołu może powodować opóźnienia wewnątrzmaciczne w rozwoju płodu oraz zwiększyć ryzyko przedwczesnego pęknięcia błon płodowych. 

 

Objawy niedoboru jodu

Apatia, powiększona tarczyca, sucha skóra, senność, obniżona temperatura ciała czy bóle głowy to tylko niektóre z symptomów świadczących o niedoborze jodu w organizmie człowieka. Jego deficyt spowalnia reakcję umysłową i fizyczną, powoduje kłopoty z koncentracją, pamięcią, osłabia mięśnie i stawy, a także negatywnie wpływa na leczenie anemii i zwyrodnień.

Badania przeprowadzone przez naukowców ze Stanów Zjednoczonych potwierdziły, że u dzieci, których matki w czasie ciąży oraz w okresie laktacji stosowały suplementację jodu, iloraz inteligencji był wyższy o ok. 8%, niż u ich rówieśników z niedoborami.

Rekomendacje

Dzienna norma spożycia jodu wg WHO

Wiek/ stan fizjologiczny

Dawka

Kobiety w ciąży

200 µg

Niemowlęta do 1 roku życia

50 µg

Dzieci od 2 do 6 roku życia

90 µg

Dzieci od 7 do 12 roku życia

120 µg

Powyżej 12 roku życia

150 µg

 

Na rynku dostępnych jest wiele produktów wzbogacanych o jod, m.in. sól jodowana, mięsa, wędliny, pieczywo czy woda mineralna.  Stosunkowo dużo znajduje się go także w jajkach oraz nabiale – dostarczany z tego źródła pokrywa około 37% dziennego zapotrzebowania. Trzeba jednak pamiętać, że aby przyjąć dzienną, zalecaną przez WHO dawkę jodu (150-200 µg w przypadku kobiet w ciąży), każdego dnia należałoby zjeść kilkanaście gramów soli, co znacznie przekracza bezpieczną porcję dzienną. Dopuszczalna dawka soli realizująca zapotrzebowanie na cały dzień nie powinna przekraczać 5 g, czyli tyle ile mieści jedna płaska łyżeczka do herbaty.

Według aktualnego stanu wiedzy jod jest jednym z 5 niezbędnych składników (tzw. BIG FIVE), które kobieta w ciąży powinna dodatkowo suplementować ze względu na występowanie jego niedoborów w diecie.