To zaszczyt pomagać Mamie.

Kwasy tłuszczowe Omega 3 i DHA – różnice o których warto wiedzieć

DHA to jeden z trzech, obok ALA i EPA, nienasyconych kwasów tłuszczowych, należących do grupy Omega-3. Składniki te są niezbędne do prawidłowego rozwoju człowieka, posiadają właściwości przeciwzapalne oraz zapobiegają chorobom układu krążenia. Niestety nasz organizm nie potrafi sam ich wytwarzać, dlatego ważne jest, aby uwzględniać je przy doborze składników naszej diety bądź przyjmować odpowiednie suplementy.

Kwasy Omega 3 – gdzie ich szukać?

Aby zredukować niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych w naszym organizmie, musimy wiedzieć, w jakich pokarmach ich szukać. DHA znajdziemy w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, makrela czy sardynka, a także w olejach roślinnych: z nasion lnu, rzepakowym, arachidowym, oliwie z oliwek oraz algach morskich. Źródłem EPA, podobnie jak DHA, są ryby. W kwas ALA bogate są przede wszystkim rośliny: zielone warzywa liściaste, orzechy włoskie, kiełki pszenicy, siemię lniane, a także oleje – rzepakowy i lniany.

Uzupełnianie niedoborów kwasów Omega 3 dzięki diecie opartej na spożyciu ryb morskich nie jest jednak zalecane wszystkim. Żyjące w naturalnym środowisku ryby mogą mieć kontakt ze szkodliwymi dla zdrowia toksynami, dlatego kobietom w ciąży, karmiącym piersią i małym dzieciom zaleca się dostarczanie kwasów ze źródeł pochodzenia roślinnego. Wynika to z rekomendacji brytyjskiej Agencji ds. Standardów Żywności , a także polskiego Państwowego Zakładu Higieny, które podkreślają, że ta wrażliwa grupa konsumentów, powinna powstrzymać się od spożywania ryb, szczególnie śledzi i łososi bałtyckich. Dla tej grupy szczególnie zaleca się suplementację kwasu DHA z alg.

DHA – największy przyjaciel dla Ciebie i Twojego dziecka

Jest to jedyny kwas z grupy Omega 3 o wielokrotnie potwierdzonym w badaniach naukowych, korzystnym wpływie na rozwój płodu oraz zdrowie kobiet w ciąży, matek karmiących, niemowląt i dzieci. To DHA, a nie ALA czy EPA, ma kluczowy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego i zmysłu wzroku. DHA stanowi 97% wszystkich kwasów Omega 3 w mózgu oraz 95% w siatkówce oka, wzmacnia odporność, zapobiega infekcjom oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia astmy i alergii. Pozwala też w dużym stopniu zapobiegać przedwczesnym porodom.

Kobietom w ciąży, matkom karmiącym piersią i dzieciom zaleca się najwyższej jakości, bezpieczne i wolne od zanieczyszczeń DHA z alg morskich. Niestety badania wykazują, że jego obecność w diecie kobiet w ciąży jest szczególnie deficytowa. Polska Grupa Ekspertów zaleca kobietom w ciąży  spożycie DHA w ilości do 1000 mg dziennie.

Mamo, czy wiesz, że…

  • DHA jako jedyny z kwas z grupy Omega 3 jest transportowany przez łożysko do płodu;
  • Dostarczając dodatkową dawkę DHA w ciąży, zapewniasz dziecku obecność tego składnika w jego organizmie od momentu poczęcia;
  • DHA z alg morskich hodowanych w kontrolowanych warunkach zapewnia czyste i bezpieczne pochodzenie kwasu wole od toksyczne składników;
  • DHA z alg (Life’s DHA) zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu o ponad 85%.