To zaszczyt pomagać Mamie.

Podstawowe zasady żywienia maluchów, które warto znać!

Statystyki pokazują, iż jedynie 7% mam podąża za zaleceniami żywieniowymi dla niemowląt i małych dzieci, które eksperci tworzą specjalnie dla nich, w oparciu o aktualne badania, specjalistyczną wiedzę i doświadczenie. Błędy popełniane w komponowaniu diety dziecka w pierwszym roku jego życia nie pozostają niestety bez wpływu na jego rozwój psychofizyczny oraz zdrowie, nie tylko na krótką metę, ale również w długofalowej perspektywie. Nieprawidłowe żywienie w okresie dzieciństwa zwiększa bowiem ryzyko wystąpienia wielu schorzeń, w tym niektórych chorób cywilizacyjnych w wieku dorosłym. Warto zatem podążać za rekomendacjami ekspertów i śledzić aktualizacje w zalecanych schematach żywienia niemowląt i małych dzieci.

Przyszła mama powinna dbać o zdrowie swojego maleństwa od pierwszych dni od poczęcia. Nim dziecko przyjdzie na świat, kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego rozwoju mają wtedy jej własne wybory żywieniowe. Komponowanie dobrze zbilansowanych posiłków z naturalnych, świeżych i niskoprzetworzonych produktów oraz suplementacja deficytowych składników odżywczych, takich jak kwas foliowy, DHA, witamina D, jod czy żelazo przez mamę zapewnia maluchowi lepszy start w momencie przyjścia na świat.

W pierwszym roku po urodzeniu, świeżo upieczona mama powinna korzystać z rekomendowanych przez ekspertów schematów żywienia niemowląt i małych dzieci. Pozwoli jej to uniknąć błędów w sposobie komponowania diety swojego malucha, które mogą mieć negatywny wpływ na jego zdrowie w dzieciństwie i dorosłym życiu.

Jakie błędy są najczęściej popełniane w sposobie żywienia dzieci?

  • zbyt duża liczba posiłków
  • zbyt duża ilość soków
  • brak suplementacji witaminy D
  • nieprawidłowe przyrządzanie mieszanek dla niemowląt

W prawidłowym żywieniu istotne jest między innymi dostarczanie maluchowi optymalnej ilości pokarmu, co pozwoli mu zachować prawidłową masę ciała. Jej zachwianie może być bowiem źródłem niektórych schorzeń w późniejszych latach życia.

Niedowaga w pierwszych 12 m.ż. zwiększa ryzyko wystąpienia:

  • migren
  • chorób wrzodowych
  • atopowego zapalenia skóry

Nadwaga w pierwszych 12 m.ż. zwiększa ryzyko wystąpienia:

  • zawału serca
  • nadciśnienia tętniczego
  • alergii pokarmowej

Przyjrzyjmy się zatem kilku podstawowym zasadom żywienia niemowląt, ogłoszonym w 2014 r. przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci:

  1. Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia. Maluch powinien sam decydować, czy zje posiłek i w jakiej ilości. Rodzice natomiast wybierają co dziecko zje i odpowiadają za jakość pożywienia.
  2. Kiedy maluch skończy 5-6 miesięcy i wprowadzamy do jego diety nowe produkty, podawajmy je łyżeczką, nie butelką.
  3. Rozszerzając dietę dziecka, zaproponujmy my najpierw warzywa, potem owoce, aby dziecko w pierwszej kolejności poznało smak mniej słodkich rzeczy :).
  4. Nie traktujmy soku, jako płynu, który ma ugasić pragnienie malucha – ograniczmy jego ilość do 150 ml dziennie. Uczmy dzieci picia wody w celu zaspokojenia pragnienia.
  5. Od 5. miesiąca życia możemy wprowadzać do diety malucha całe jajko.
  6. Nie podawajmy dzieciom do 2. roku życia mleka krowiego, rozumianego jako samodzielny posiłek.
  7. Produkty, które potencjalnie mogą mieć działanie alergizujące możemy wprowadzać już w 7. miesiącu życia. Wyjątkiem są truskawki, z którymi należy wstrzymać się do ukończenia 1 r.ż.

Ważnym składnikiem odżywczym diety dziecka jest DHA, który sprzyja m.in. prawidłowemu rozwojowi układu nerwowego maluchów. Jego najpopularniejszym źródłem są ryby morskie. Zgodnie ze stanowiskiem Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, alternatywnym, bezpiecznym źródłem tego kwasu są algi morskie. Aby zapewnić odpowiedni poziom DHA w organizmie malucha odżywiającego się naturalnym pokarmem, mamy karmiące powinny spożywać go w ilości od 400 do 600 mg dziennie. Małe dzieci – 150 do 200 mg dziennie.

Wraz z rozwojem dziecka zmieniają się jego potrzeby żywieniowe. Zależnie od wieku, różna jest ilość posiłków i wielkość porcji. Konsystencja pokarmu zmienia się natomiast wraz z nabywaniem przez malucha nowych umiejętności.

Poniższy schemat pozwala określić w jakiej ilości, postaci i jak często powinniśmy karmić nasze pociechy w kolejnych miesiącach życia.

Zasady żywienia dzieci w 1 roku życia*

Miesiące życia

Liczba posiłków na dobę

Wielkość porcji (ml)

Umiejętności dziecka

Podstawa żywienia

Rodzaje i konsystencja pokarmów

Przykłady pokarmów

1 7 110 *Ssanie, połykanie Karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym *Płyny *Mleko matki lub mleko modyfikowane
2-4 6 120-140
5-6 5 150-160 *Początkowe rozdrabnianie pokarmów językiem

*Silny odruch ssania

*Wypychanie jedzenia z usta za pomocą języka

*Otwieranie ust przy zbliżaniu łyżeczki

*Gładkie puree

*4 posiłki mleczne

*Gotowane miksowane warzywa (marchewka) lub owoce (jabłka, banany), mięso, jajko lub puree ziemniaczane

*Kaszki bezglutenowe.

*Produkty zbożowe w małych ilościach nie wcześniej niż w 5. m.ż., nie później niż w 6. m.ż.

*Woda bez ograniczeń

*Sok 100%, przecierowy, bez dodatku cukru, do 150 ml na dobę

 

7-8 3 170-180 *Pobieranie wargami pokarmu z łyżeczki

*Rozwój umiejętności i koordynacji umożliwiających samodzielne jedzenie

*Zwiększona różnorodność rozdrobnionych lub posiekanych pokarmów

*Produkty podawane do ręki

*3 posiłki mleczne od 7-8 m.ż.

*Zmiksowane/ drobno posiekane mięso i ryby

*Rozgniecione gotowane warzywa i owoce

*Posiekane surowe warzywa i owoce

*Miękkie kawałki/ cząstki warzyw, owoców, mięsa podawane do ręki

*Kasze, pieczywo

*Jogurty naturalne, sery, kefiry

*Pełne mleko krowie po 12. m.ż.

*Woda i soki jak wcześniej

9-12 4-5 190-220