To zaszczyt pomagać Mamie.

Witamina D3 – co już wiemy, a co wiedzieć powinniśmy

Witamina D3, zwana też ‘witaminą słoneczną’ jest powszechnie znana i stosowana. W organizmie pełni wiele ważnych funkcji. W odpowiednim stężeniu sprawia, że kości i zęby są mocne i zdrowe, wzmacnia układ krążenia i poprawia odporność. Szczególnie zalecana jest dzieciom, ponieważ jej suplementacja może zapobiec krzywicy.

Pierwsze wzmianki historyczne na temat korzystnego wpływu witaminy D3 dla ludzkiego organizmu sięgają 1650 roku, gdy badacze Glisson i Whistler opisywali korzystny wpływ kąpieli słonecznych zalecanych dla dzieci z problemem deformacji kości. Ukoronowaniem badań nad witaminą D3 było przyznanie na początku XX wieku Nagrody Nobla dla profesora Windausa za ‘pracę nad budową steroli oraz ich związkiem z witaminami’, w tym witaminą D3, gdzie  chwalono jej dobroczynny wpływ dla zdrowia. Dzisiejsza wiedza sięga już nieco dalej. Wiemy, że witamina D3 należy do związków rozpuszczalnych w tłuszczach, a ze względu na pochodzenie wyróżniamy:

  • Witaminę D2 ( syntetyzowana przez rośliny),
  • Witaminę D3 (syntetyzowana przez zwierzęta i ludzi ).

Głównym źródłem opisywanej witaminy jest synteza skórna pod wpływem działania promieni słonecznych oraz dostarczanie jej organizmowi wraz z pokarmem. Według obecnych zaleceń, aby człowiek zamieszkujący Europę Środkową, w tym także Polskę mógł zapewnić sobie optymalną dzienną dawkę witaminy D3, każdego dnia powinien eksponować przynajmniej 18% swego ciała na działanie promieni słonecznych. Aby uzyskać odpowiednią syntezę trzeba przebywać na słońcu z odsłoniętymi ramionami lub nogami 2 lub 3 razy w tygodniu po minimum 15 minut, w okresie od kwietnia do września. Synteza skórna witaminy D3 w tym czasie jest możliwa pod warunkiem, że nie zastosujemy specjalnej ochrony w postaci kremów z filtrem UV. Tego typu preparaty w znacznym stopniu ograniczają syntezę skórną. Oczywiście w naszym klimacie nie jest to możliwe. Ta metoda budzi również kontrowersje ze względu na szkodliwe działanie promieni słonecznych, które  mogą powodować różne choroby skórne.

Źródłem witaminy D3 w pokarmie są między innymi tłuste ryby morskie oraz jaja kurze, jednak jej podaż z pożywienia nie jest wystarczająca. W związku  z powyższym zaleca się dodatkową suplementację. Niemowlęta i osoby starsze powinny przyjmować odpowiednie porcje witaminy D3 przez cały rok w odpowiednich dawkach, natomiast pozostałe osoby w okresie od września do kwietnia oraz w miesiącach wiosenno-letnich, jeżeli nie jest zapewniona odpowiednia synteza skórna tej witaminy.

Idealnym rozwiązaniem dla najmłodszych jest Omegamed Baby + D. Preparat, który można stosować już od pierwszych dni życia zawiera odpowiednie ilości witaminy D3 oraz DHA. DHA jest ważnym składnikiem budulcowym komórek  nerwowych  i  siatkówki  oka.  Wspomaga  prawidłowy  rozwój układu nerwowego dziecka, w szczególności mózgu i wzroku, wpływa na  prawidłowy  rozwój  ostrości  widzenia. Witamina D3 zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój układu kostnego, zapobiega krzywicy oraz wzmacnia naturalną odporność dziecka.